Tietojohtamisen kehittäminen -hanke
Tietojohtamisen kehittäminen
Hanke vastaa tarpeeseen parantaa tiedon tuotantoon, mittaamiseen, arviointiin ja hyödyntämiseen liittyviä prosesseja ammatillisessa koulutuksessa valtakunnallisesti kattavan toimijaverkoston kautta.
Hankkeen tavoitteet
- Parantaa koulutuksen järjestäjien tietotuotannon prosesseja (prosessien mittaaminen, arviointi ja kehittäminen).
- Parantaa koulutuksen järjestäjien tiedon analysointikykyjä sekä kykyä käyttää tietoa päätöksenteon tukena.
- Parantaa koulutuksen järjestäjien kansallisia indikaattori- ja tilastotietoja hyödyntävien ratkaisujen käyttöä operatiivisen toiminnan ja kehittämisen tukena.
- Lisätä tieto-ohjautuvaa toimintakulttuuria koulutuksen järjestäjien organisaatioissa eri tasoilla ja kehittää henkilöstön osaamista tietojohtamisen alueella.
Hankkeen toimenpiteet
Hanke koostuu viidestä teemoitetusta työpaketista, joihin osatoteuttajat osallistuvat eri roolien kautta: työpaketin vetäjänä, kehittäjäroolissa tai osallistuvana tahona. Teemat ovat:
- Tietojohtamisen prosessit ja osaaminen.
- Tiedon tuottaminen tiedon tarpeen näkökulmasta.
- Tiedon laadun varmistaminen järjestelmissä.
- HOKSien laadun ja tiedon oikeellisuuden parantaminen.
- Ammatillisen koulutuksen tietojohtamisen kohdearkkitehtuurin kuvaaminen.
Eri suuruiset ja eri tiedon tuotannon vaiheissa olevat ammatillisen koulutuksen toimijat luovat yhteisiä toimintamalleja, jakavat tietoa ja osaamista verkostossa ja kehittävät omia tietojohtamisen prosessejaan yhteisten tavoitteiden ja toimintatapojen kautta.
Hankkeen tuloksena
- Valtakunnallisissa palveluissa ja tietovarannoissa (esim. eHOKS, valtakunnallinen opinto- ja tutkintorekisteri, opiskelija- ja työelämäpalaute) oleva tiedon laatu on parantunut.
- eHOKS tietosisältö on kattavaa, ajantasaista ja virheetöntä.
- Tiedon tuotantoon liittyvät prosessit, niiden mittaaminen ja arvioiminen sekä tiedon analysointiin ja hyödyntämiseen liittyvät kyvykkyydet ovat kehittyneet.
- Ammatillisen koulutuksen järjestäjät ymmärtävät ja osaavat hyödyntää kansallista indikaattori- ja tilastotietoa (mm. eHOKS, Koski, opiskelija- ja työelämäpalaute, Vipunen) oman toiminnan suunnittelun, kehittämisen ja johtamisen tukena.
- Uusia yhteisesti suunniteltuja ja kehitettyjä kansallisia mittareita ja indikaattoreita on otettu käyttöön.
- On luotu tietojohtamisen toimintamalli, joka tukee koulutuksen järjestäjien johtoa digitaalisten sisältöjen hyödyntämisessä toiminnan arvioinnissa ja vaikuttavuuden lisäämisessä.
- Tietojohtamisen toimintamalli on otettu käyttöön.
Hankkeen tuloksena luodaan valtakunnallisia kokonaisuuksia, käytäntöjä ja ohjeistuksia, joita kaikki ammatillisen koulutuksen järjestäjät voivat omassa toiminnassaan hyödyntää. Lisäksi vertaisoppiminen ja -kehittäminen tukevat eri vaiheissa olevien oppilaitosten toisilta oppimista ja oman toiminnan tehokasta kehittämistä.
Hankkeen kesto
1.1.2022 – 30.4.2024
Hankkeen yhteyshenkilö
Rahoittaja
Opetus- ja kulttuuriministeriö (ammatillisen koulutuksen strategiarahoitus)