Oikeus osallistua -hanke
Ammatillisen koulutuksen laatu ja tasa-arvo: Hyvinvoinnin, yhteisöllisyyden ja osallisuuden vahvistaminen hankkeen aloittamisesta, sekä toteuttamiseen liittyvistä työnjaoista ja vastuista.
Salon seudun koulutuskuntayhtymän (SSKKY) strategisia tavoitteita ovat yhteisöllisyyden vahvistaminen, opiskelijoiden osallisuuden lisääminen ja uuden suunnitteluun osallistuminen.
Hankkeen tavoitteet
Hankkeen tavoitteena on vahvistaa yhteisöllisyyttä tilanteessa, jossa jatkuva haku, yksilölliset opintojen aloitusajankohdat ja henkilökohtaistaminen lisäävät opiskelijan yksilöllisiä opintopolkuja. SSKKY:n toiminnassa on panostettu turvallisuuskulttuurin vahvistamiseen, jonka tavoitteena on turvallinen opiskelu- ja työympäristö.
Hankkeen toimenpiteet
Yhteisöllisen toimintakulttuurin vahvistaminen:
Tavoitteena on varmistaa, että opiskelijat kiinnittyvät oppilaitosyhteisöön ja opintoihin heti opintojen alusta alkaen. Yhteenkuuluvuuden ja osallisuuden tunteen vahvistuminen opintojen eri vaiheissa olevien opiskelijoiden kesken, eri oppimisympäristöissä. Opetus- ja ohjaushenkilöstön vuorovaikutusosaamisen vahvistaminen. Lisätä ammattiopiston ja nuorisopalvelujen välistä yhteistyötä sekä tuoda palvelut helposti opiskelijan saavutettaviksi.
Ammatillisen koulutuksen turvallisuuskulttuurin kehittäminen:
Tavoitteena on kehittää toimintaa eri oppimisympäristöissä niin, että opiskelijoiden hyvinvointi ja turvallisuudentunne lisääntyvät. Varmistaa, että opiskelijat ja henkilöstö tietävät, miten toimia poikkeustilanteissa. Ammattiopistossa on ajan tasalla oleva turvallisuussuunnitelma. Tavoitteena on varmistaa, että opiskelijat ja henkilöstö tuntevat suunnitelman sisällön ja osaavat toimia suunnitelman mukaisesti.
Oikeus osallistua -hankeverkosto
Hankkeessa osatoteuttajina ovat Turun kaupunki (hallinnollinen organisaatio), Turun kaupunki, ammatillinen koulutus, Salon seudun koulutuskuntayhtymä, Satakunnan koulutuskuntayhtymä, Turun kristillisen opiston säätiö ja Peimarin koulutuskuntayhtymä.
Hankkeen tulokset
Yhteisöllisen toimintakulttuurin vahvistaminen:
- Suunnitellaan ja pilotoidaan Vahva aloitus-toimintamalli, jossa toteutetaan erilaisia alauttamiseen liittyviä toimenpiteitä moniammatillisesti. Jatkavat opiskelijat ovat mukana aloittavien opiskelijoiden alauttamisessa, vertaiset ohjaa. Opiskelijoiden kiinnittyminen opintoihin varsinkin lukuvuoden aikana. Opiskelijoiden vuorovaikutuksen lisääminen. Kehitetään ja pilotoidaan yhteisöllisyyttä vahvistavia toimintamalleja etäopintoihin. Ohjausta toteuttaville tai yhteisöllisyyttä vahvistaviin tapahtumiin/projekteihin osallistuville opiskelijoille osaamispisteitä, Opiskelijatoimintaan osallistuminen-valinnainen osa-alue. Opinnot organisoidaan uudella tavalla Yhteiskuntapajassa. Järjestetään opetus- ja ohjaushenkilöstölle koulutusta.
- Perehdytään aiemmissa hankkeissa kehitettyihin oppilaitosten ja nuorisopalvelujen välisiin yhteistyömalleihin ja suunnitellaan paikallisesti toimiva malli yhteistyölle, jossa tarjotaan nuorisopalveluille mahdollisuus toimia oppilaitoksessa nykyistä enemmän ja näkyvämmin.
- Suunnitellaan ja kokeillaan yhteistyössä toteutettuja ryhmämuotoisia toimintoja, esimerkiksi teemaryhmät. Suunnitellaan ja toteutetaan nuorisopalvelujen/nuorten työpajan ja koulutusalojen välisiä yhteisiä projekteja.
Ammatillisen koulutuksen turvallisuuskulttuurin kehittäminen:
- Opiskelijoiden perehdyttäminen turvallisuuskäytäntöihin osana Vahva aloitus-toimintamallia ja alauttamista. Otetaan laajempaan käyttöön opiskelijoiden laatimat koulutusalan/ryhmän säännöt ehkäisemään kiusaamista ja ulkopuolelle jättämistä. Korostetaan nettikiusaamisen ehkäisyä.
- Varmistetaan, että turvallisuuskävelyt ja oppimisympäristöön tutustuminen liittyvät Vahva aloitus –toimintamalliin kaikilla koulutusaloilla. Vastuuopettajan ja tutoropiskelijoiden opastuksella oppimisympäristöt tutuksi. Huomioidaan jatkuvan haun kautta tulevat opiskelijat. Selvitetään, onko mahdollista tuottaa Digikartta oppilaitoksen tiloista, joka toimii mobiililaitteella. Ammattiopistossa on otettu käyttöön Secapp-hälytysjärjestelmä. Varmistetaan perehdyttämällä, että henkilöstö osaa toimia poikkeustilanteissa oikein ja huolehtia opiskelijoiden turvallisuudesta.
- Perehdytetään henkilöstö SSKKY:n turvallisuussuunnitelmaan ja sovitaan, miten suunnitelman sisältö avataan opiskelijoille. Perehdytetään opiskelijat SSKKY:n turvallisuussuunnitelmaan niin, että opiskelijat tietävät, miten toimitaan eri tilanteissa?
- Tuotetaan opiskelijoiden suunnittelema digitaalinen työturvallisuuspeli aiempien hankkeiden kokemusten pohjalta.
Hankkeen kesto
1.1.2021–30.6.2022