Siirry sisältöön
Opiskeluopas Yhteystiedot Hae sivustolta

Yritystarinat

Vilikkala vastasi asiakkaiden tarpeisiin

13.4.2022

Vilikkalan yrittäjä Jari Toivonen hymyilee yrityksensä valmistamien huopakassien edessä.

Jari Toivonen on Vilikkala tradehouse Oy:n toinen perustaja. Jari Toivonen ja Hannu Tuomola perustivat yrityksen vuonna 2014. Heidän liikeideanaan on suunnitella sekä valmistaa kierrätetyistä muovipulloista erilaisia laukkuja, kasvatus- ja istutussäkkejä, sekä kodin tavaran säilytykseen sopivia ratkaisuja.

Jari Toivonen on entiseltä koulutukseltaan elintarviketieteiden maisteri. Lisäksi hän on tehnyt pitkän uran Finnairilla Purserina. Korona pandemia on mahdollistanut sen, että Vilikkalaan on pystytty panostamaan paremmin. Yrityksen kehittämisen ohessa on pystytty toteuttamaan myös omaa kehittymistä opiskelujen parissa.

Vilikkalan tuotekehittelyn taustalla oma tarve

Vilikkalan tarina alkoi, kun Toivonen ja Tuomola halusivat kiinteäpohjaiseen kasvihuoneeseen istutussäkkejä. Säkkien tuli olla helposti puhdistettavia ja niiden käyttäminen tehokasta läpi vuoden. Tällaisia tuotteita ei oltu vielä nähty Suomessa, joten Toivonen ja Tuomola suunnittelivat sellaiset. Tuotekehittely vastasi siis ensin omiin tarpeisiin ja kohta niistä kiinnostuivat jo muutkin.

Löysimme huopamateriaalin ja siitä se sitten lähti

Jari Toivonen

Tuotteet toteutetaan neulaus-menetelmällä, jolloin materiaali saadaan muokattua huovaksi. Se on erittäin kestävää kuitukangasta. Erityispiirteenä materiaalille on siinä oleva 100% UV -suoja.

Suunnittelimme alussa pienen määrän säilytyskoreja ja säkkejä. Ystävämme kiinnostuivat säkeistä, jonka jälkeen aloimme suunnittelemaan erilaisia värejä sekä kuvioita. Alussa pieni määrä valmiita säkkejä myytiin ja huomasimme niiden vastanneen hyvin myös asiakkaiden tarpeisiin.

Mies pitää kädessä viherkasvia, joka on aseteltu huopasäilytyskoriin.
Yritys Vilikkalan huopakassin materiaali.

Asiakkaiden palaute innosti

Jari Toivonen

Vilikkalassa oltiin erityisen innostuneita siitä, että oltiin keksitty erilainen tuote, jolle oli myös selvästi tarvetta ja kysyntää. Asiakkailta saatu palaute oli se mikä vei eteenpäin. Jo heti alussa yritys otti varainkeruutoiminnan osaksi myyntitoimintaa.

‘’On innostavaa tietää, että lapset ja nuoret saavat tuotteitamme myymällä varoja harrastustoimintaa ja jokaisella on mahdollisuus erilaiseen harrastukseen’’, kertoo Toivonen.

Yrittäjyydessä saa käyttää mielikuvitusta

Toivosen mukaan yrittäjyydessä on oma viehättävyytensä. Siinä saat itse olla oman asiasi herra ja tunne siitä, että olet vastuussa kehitystyöstä inspiroi ja motivoi.

Onnistuneessa yritystoiminnassa on ehdottomasti hallittava talous, järjestelmällisyys, verkostoitumisen taito sekä verkostojen rakentaminen. Rajoitteita yrittäjyydessä on vain vähän. Saa käyttää mielikuvitusta ja soveltaa asioita ilman, että kukaan on rajoittamassa.

Jari Toivonen nostaa myös verkostoitumisen haasteet esiin. Verkostoituminen ei ole aina helppoa, se vaatii paljon vaivaa. Toivonen kertoo, että erilaisiin järjestöihin kuuluminen sekä oman persoonan tuominen eri medioihin on tärkeää verkostoitumisen kannalta.

Salon kaupunki on ollut todella myötämielinen ja yrityssalo yksi tärkeä kumppani. Salon seudun koulutuskuntayhtymän kautta on tullut myös valtavasti verkostoja, esimerkkinä Toivonen nostaa esille 3D-tech Oy:n, jonka kanssa heillä on yhteisiä projekteja.

Salon seudun ammattiopiston kurssit tukevat yritystoimintaa

Toivonen on opiskellut yrittäjyyden ohella erillisiä tutkinnon osia, jotka tukevat hänen yritystoiminnassa. ‘’Verkkokaupan kehittäminen -kurssista tuli todella paljon konkreettista ja kovaa faktaa siitä mihin suuntaa kannattaa mennä. Saatiin todella paljon tietoa siitä”. 

Sisällön tuottaminen ja hakukoneoptimointi -kurssi puolestaan opetti jatkuvasti uutta. Sieltä Toivonen koki saaneensa paljon ideoita ja ajatuksia. Sosiaalinen media muuttuu jatkuvasti, joten ymmärrys siitä, että pitää olla tuoretta tarjolla konkretisoitui.

”Jos aika riittäisi kävisin useammallakin kurssilla vielä. Itsellä vahva tausta taloushallinnon puolella, mutta kurssit liittyen varaston hallintaan ja logistiikkaan kiinnostavat”, toteaa Toivonen.

”Konkreettinen hyöty mitä kurssit ovat yritystoiminnallemme tarjonneet, on uudet asiakkaat kurssien kautta. Olemme löytäneet yhteistyökumppaneita joiden kanssa kehittää palveluita”, iloitsee Toivonen.

Koulutukset ovat antaneet taitoja, jotka auttavat verkostoitumiseen ja kaupan tekemiseen

Jari Toivonen

Vilikkalan tavoitteena kansainväliset markkinat

Tavoitteena on, että tuotanto tuotaisiin kokonaan Suomeen. Tekstiilin erilliskeräys alkaa ensi vuonna ja se on osa hallituksen tavoitteita. Ilmaston ja ympäristön kannalta olemme lähteneet mukaan. Vilikkalassa on jo hankkeita käynnissä asiaan liittyen ja tavoitteena on tuottaa uusia tuotteita. 

”Syksyllä olisi tarkoitus mennä Pariisiin messuille esittelemään tuotteitamme, sillä tuotteiden vienti ulkomaille alkaa. Tarkoituksena olisi suunnata Ruotsiin, Saksaan, Isoon-Britanniaan ja Ranskaan. Euroopan maissa pyrimme saavuttamaan tuotteiden saatavuuden kivijalkamyymälöihin pitkin Eurooppaa”, paljastaa Toivonen. 

Vilikkalan kansainvälisenä yhteistyökumppanina toimii Ankorstore, joka auttaa markkinoimaan ja myymään tuotteita ulkomailla.

Tulevaisuudessa tavoiteena on toimia paikallisena toimijana, joka palkkaa henkilökuntaa läheltä. ”Olisi mahtavaa palkata henkilökuntaa varastolle pakkaamoon ja tähän myös pyritään”, kertoo Jari Toivonen.

Hyvä yritysidea ja verkostoituminen ovat uudelle yrittäjälle tärkeitä

Yrittäjyydessä pätevät bisnesoppien lainalaisuudet eli pitää olla hyvä liikeidea. Alussa kannattaa testata tuotteita ja kuunnella mielipiteitä. ”Kun teet päätöksen liikeideasta, niin pitää olla koko focus mukana, että idea menee läpi. Yrityksen rakentaminen on pitkä polku. Saattaa mennä hetki, ennen kuin siitä saa tarpeeksi rahaa, mutta se kannattaa”, muistuttaa Toivonen. 

Toivonen antaa vielä vinkin tuleville yrittäjille. ”Verkoston rakentaminen varhaisessa vaiheessa on tärkeää. Verkostoitumisen kannalta hyviä kanavia ovat työnantajajärjestöt, yrittäjäverkosto sekä erilaiset yhteistyökuviot toisten yritysten kanssa.”